BROUGHTON, James (Richard)
 10. 11. 1913, Modesto (Kalifornie) – 24. 5. 1999, Port Townsend (Washington)

Básník, scénárista, filmař řazený k druhé (předundergroundové, 1945-56) i třetí (undergroundové, 60. - 70. léta) americké filmové avantgardě.















Scéna z filmu The Bed









V r. 1946 se pod vlivem Roberta Duncan a Madeline Gleasonová zapojil (i organizačně) do dění vznikající básnické Sanfranciské renesance. Jeho poezie, ovlivněná zenovou filosofií a charakteristická citovou i fyzickou obnažeností, oslavuje životní extáze a erotickou svobodu. Publikoval přes 20 svazků poezie, z níž nejčastěji bývá zmiňována a citována dlouhá báseň
True and False Unicorn (1957). Ucelený přehled podává sbírka Packing Up For Paradise: Selected Poems 1946-1996 (1996). Psal také divadelní hry pro sanfranciský Playhouse Repertory Theater.


Poezie byla i součástí některých jeho filmů. Svou pověst guru nezávislé filmové subkultury založil první Broughtonův “energetický surrealistický žert” The Potted Psalm (1946), který natočil se Sydneym Petersonem.

Filmy vyjadřují autorovu komickou a erotickou vizi života bez ohledu na společenská tabu a estetické normy - např. Pleasure Garden (Zahrada rozkoše, 1953), v Londýně natočená satira o Anglii, v níž byla mimo jiné zachycena zřejmě první Love-In ve veřejném parku - film byl oceněn na Edinburghském festivalu (1953) a v Cannes (1954) - nebo The Bed (Postel, 1968) o hlavních událostech lidského života (zrození, plození, smrt), v němž hrál i hlavní (nahou) roli, či orientální filozofii ironizující The Golden Positions (Zlatá pozice, 1970).

V r. 1975 byl prestižním časopisem Film Culture vyhlášen “klasikem nezávislého filmu” a v r. 1989 mu Americký filmový institut udělil cenu Mayi Derenové za celoživotní dílo. V roce 2006 vyšlo DVD The Films of James Broughton, které představuje vše podstané z Broughtonova díla.

lb

ZPĚT

D.d. (výbor):
 
Poezie:
Songs for Certain Children
(1947)
Mother’s Day (1950)
Musical Chairs: A Songbook for Anxious Children (1950)
An Almanac for Amorists (1954)
The Water Circle: A Poem of Celebration (1965)
Look In, Look Out (1968)
High Kukus (1968)
A Long Undressing: Collected Poems, 1949 – 1969 (1971)
Going through Customs (1976)
Song for Godbody (1979)
Shaman Psalm (1981)
Graffiti for the Johns of Heaven (1982)
Ecstasies: Poems, 1975-1983 (1983)
A to Z: 26 sermonettes (1986)
Hooplas: Odes for Odd Occasions 1956-1986 (1988)
75 Life Lines (1988)
Special Deliveries: New and Selected Poems (1990)
Little Sermons of the Big Joy (1994)

Editor: Whitman’s Wild Children (1988)
Gay and Lesbian Poetry in Our Time (1988)

Próza, eseje:
The Androgyne Journal (1991)
Coming Unbuttoned: A Memoir; Making Light of It (1992)


Hry:
A Love for Lionel
(1944)
The Playground (1948)
Burning Questions (1958)
The Last Word (1958)
Where Helen Lies (1959)
The Rites of Women (1959)
How Pleasant It Is to Have Money (1964)
Bedlam; or, America the Beautiful Mother (1967)

Audio:
San Francisco Poets
(1958)
The Bard & the Harper (1965)


Film:
Adventures of Jimmy (1950)
Four in the Afternoon (1951)
Loony Tom and Happy Lover (1951)
Nuptiae (1969), Dreamwood (1972)
High Kukus (1973)
Testament (1974)
The Water Circle (1975)
Erogeny (1976)
s Joelem Singerem:
Together (1976)
Erogeny (1976)
Windowmobile (1977)
Song of the Godbody (1978)
 
Hermes Bird (1979)
The Gardener of Eden (1981)
Shaman Psalm (1982)
Devotions (1983)
Scattered Remains (1983)