COOPER, Dennis
10. 1. 1953, Pasadena (Kalifornie)


Prozaik, básník, hudební a filmový kritik.











Žil v Londýně, Amsterdamu, New Yorku a v Los Angeles.


Jeho prózy zabývající se mužskou homosexuální subkulturou se vyznačují vybroušenou stylistikou s promyšleně vkomponovanými básnickými pasážemi, v níž jsou zřejmé ozvuky psychedelické éry přelomu 60. a 70. let. Pro svůj syrový popis nejrůznějších aktů sexu a násilí bez jakýchkoliv estetizujících prvků, nahlížených ovšem optikou punkové a diskotékové scény a využívajících brutálních komixových střihů a zkratek, bývá označován za pokračovatele Williama S. Burroughse.

V 70. letech založil časopis a později i nakladatelství Little Ceasar, kde publikoval svou poezii i díla autorů Boba Flanagana, Tima Dlugose a Davida Trinidada.

Jeho první román Closer (1989) je prvním z pětisvazkového cyklu inspirovaného Cooperovým vztahem s psychologicky problematickým Georgem Milesem. Jedná se o spoře napsaný příběh o společensky nezakotvených adolescentech, kteří se musí vyrovnávat s bezohledností dospělých. Kniha, plná sexuálních scén a morbidností, se dotýká vnitřní provázanosti umění, sexu, násilí života a konečnosti smrti.

Druhý román Frisk (1991) zkoumá “rozdíl mezi tím, co je možné v životě, který si člověk vysní, a tím, co je možné v životě skutečném”. V románu vystupuje jako hlavní postava latentní sexuální vrah jménem Cooper. Morbidní závěr knihy je napsán v duchu černé grotesky a komixu. Ve filmovém zpracování (1995, rež. Todd Verow) byl však konec pozměněn a vize vraždy předvedena jako skutečná, navíc v estetizující vizi. Cooper si tak vysloužil smrtelné výhružky od organizace za práva homosexuálů a lesbiček Queer Nation.

Následovaly román Try (1994) o adolescentovi, který je uveden do světa násilného sexu a pornografie, a Guide (1998), který představuje nejrůznější postavy, z nichž některé mají předlohu ve skutečných osobnostech pop kultury (např. rocková skupina Blur), jež jsou vždy nějakým způsobem morálně pokřivené.

Cyklus uzavírá kniha Period (2000), která je elegií na posedlost láskou a potřebu citu, částečně i vzpomínkou na Milese, který mezitím zemřel. V cyklu se objevují vedle autora samotného i postavy inspirované britským malířem Francisem Baconem.

V r. 1988 byl v Los Angeles spolu s Richardem Hawkinsem kurátorem performance homosexuálních autorů a umělců, jejichž prózy publikoval v katalogu Against Nature: A Group Show of Work by Homosexual Men.

Kromě psaní románů se Cooper věnuje i psaní postpunkové a erotické poezie zachycující rizika i radosti homosexuálních vztahů (Dream Police: Selected Poems 1969-1993). Píše též kritické články do časopisů Art Forum a Art Scribe a je autorem knihy All Ears (1999), neotřelých interview s Leonardem di Caprio, Courtney Love, Keanu Reevesem a Bobem Mouldem o raves, AIDS a umění, a nekrologů za Kurta Cobaina z rockové skupiny Nirvana, herce Rivera Phoenixe a Williama S. Burroughse.

Věnuje se i filmu – podílel se na produkci seriálu Miami Vice (1984-89), režíroval film Prep (1997) o rasových předsudcích v basketballovém týmu.

lb

ZPĚT

D.d.:
Próza – Idols (1979), The Tenderness of the Wolves (1981), Safe (1984), He Cried (1984), The Brownies’ Cave (s Markem Ewertem), Wrong: Stories (1993), Jerk (1993), Horror Hospital Unplugged (s Keithem Mayersonem, 1996).

Poezie - He Cried: Poems and Stories

Hry – The Undead (1989), Knife / Tape / Rope (1989).

Editor -
Discontents: New Queer Writers (1992).

Film, TV – Hill Street Blues (1981-87), Andrew Dice Clay: One Night with Dice (1987).