WAITS, Tom (Alan)
7. 12. 1949, Pomona (Kalifornie)



Hudebník, písničkář a básník, jehož tvorba vychází z beatnické literární tradice a jazzové barové hudby.











Vystřídal množství někdy velmi obskurních zaměstnání, které mu později posloužily jako inspirace pro vystižení atmosféry jednotlivých prostředí a lidských charakterů (bary, život na ulici, řidiči náklaďáků, venkovská “idyla”).

Své veřejné vystupování zahájil recitací poezie Charlese Bukowského a Delmora Schwartze. S vlastními texty a s vlastním doprovodem na piano začal vystupovat na počátku 70. let a brzy si získal vlastní okruh posluchačů. Pokusem proniknout do širšího povědomí bylo několik vystoupení s doprovodem jazzového kvarteta před koncerty rockové skupiny Mothers of Invention, která zorganizoval manažer Franka Zappy Herb Coen. První album vydal v r. 1973 (Closing Time), které stejně jako následující - např. Small Change (1976), Foreign Affairs (1977) - přináší řadu blues, balad i bopových rytmů, pro něž je typický chraplavý Waitsův projev podtrhující bezútěšné příběhy lidí na okraji společnosti, zkrachovalé lásky, opilecká prozření či mystické příběhy z amerických dálnic. Sentimentální a patetické vyznění textů využívajících slang nejrůznějších prostředí, je sráženo ironií, parodií, černým humorem a slovními hříčkami.

Na albech Blue Valentine (1978) a Heartattack and Vine (1980) nastává posun od ztotožnění se s jednotlivými příběhy k pokusu zachytit obecnější příčiny negativních jevů v americké společnosti – násilí gangů, prostituce, vraždy, drogy. Mění se i hudba. Přibývá rytmických nástrojů a nemelodických zvuků a výkřiků do megafonu, srdceryvné balady střídají ryčné zvuky pouťové kutálky nebo tvrdé beefheartovské riffy, hudební rozpětí sahá od blues, přes weillovský jazz, tango až k opeře (Swordfishtrombones, 1983, Rain Dogs, 1985, The Mule, 1999). Po hudební stránce je nejrockovějším Waitsovým albem Bone Machine (Kostitřas, 1992), v níž hudba i texty skutečně chřastí a klapou jako kosti.

S širším záběrem hudebních vlivů, které ovlivňují Waitsovu tvorbu souvisí i širší možnosti uplatnit se při psaní hudby filmové - např. Night on Earth (Noc na zemi, 1991), Pollock (2000) - a stále častěji i jako herec - např. Coppolův The Cotton Club (1984) a Bram Stoker’s Dracula (1993), Jarmuschův Down By Law (Mimo zákon, 1986), Babencova adaptace románu Williama KENNEDYHO Ironweed (Jako nepoddajný plevel, 1987), Gilliamův The Fisher King (Král Rybář, 1991) nebo Sjölundův Cadillac Tramps (2000) - a zároveň uskutečnit i vlastní hudebně divadelní projekty: Franks Wild Years (premiéra 1986, vyd. 1987), příběh zkrachovalého barového baviče Franka O’Briena, který na zasněžené lavičce v opileckém deliriu vzpomíná na okamžiky své (fiktivní) slávy, dále pak Big Time (1988) nebo Black Rider (1993, Černý jezdec), inspirovaný operou C. M. Webera Der Freischutz, jehož libreto přepsal a některé pasáže sám zarecitoval William S. BURROUGHS.

lb

ZPĚT


D.d:
anglicko-český soubor textů
Bad Liver & Broken Heart -
Špatný játra & Zlomený srdce (1996)

O Tomu Waitsovi:
Patrick Humpries -
Small Changes / Kus života Toma Waitse (1989, č. 1997)
Jay S. Jacobs - Wild Years: The Music and Myth of Tom Waits (2002, č.Tom Waits - Divoká léta / Hudba a mýtus, 2004)
Barney Hoskins - Lowside of the Road: A Life of Tom Waits (2010, č. Život Toma Waitse, 2011)

Film, video -
Poetry in Motion (1982)